Observație: Exceptând clasa a V-a, tematica de concurs a fiecărei clase include și tematica de concurs pentru toate clasele precedente.

Utilizare

Categoria A
clasa a V-a

1.   Ergonomia lucrurilor la calculator

2.    Sisteme de calcul și de comunicații întâlnite în viața cotidiană

3.    Structura generală a unui sistem de calcul

4.    Rolul componentelor hardware ale unui sistem de calcul

5.    Dispozitive de intrare: exemple, rol, mod de utilizare 

6.    Dispozitive de ieșire: exemple, rol, mod de utilizare

7.    Dispozitive de intrare-ieșire: exemple, rol, mod de utilizare Dispozitive de stocare a datelor: 

a.  exemple de dispozitive de stocare a datelor

b.   unități de măsură pentru capacitatea de stocare (bit, byte, kilobyte, megabyte, gigabyte, terabyte, petabyte etc.)

c.     comparație între dispozitivele de stocare în funcție de capacitate 

8.   Rolul unui sistem de operare

9.    Elemente de interfață ale unui sistem de operare

10.  Organizarea datelor pe suport extern

11.  Operații cu fișiere și directoare

12.  Servicii ale rețelei Internet

13.  Serviciul World Wide Web:

a.   navigarea pe Internet;

b.   căutarea informațiilor pe Internet utilizând motoare de căutare;

c.   salvarea informațiilor de pe Internet

14.  Drepturi de autor

15.  Siguranța pe Internet

16. Folosirea grupului de aplicaţii Accessories a sistemelului de operare WINDOWS:

a.   Editoarele de texte NOTEPAD şi WORDPAD;

b.   Editorul grafic PAINT.

c.    Aplicaţia CALCULATOR;

17.  Instrumente de desenare

Categoria B
clasa a VI-a

1.    Prezentări PowerPoint

a.     Elemente de interfață a unei aplicaţii de realizare a prezentărilor

b.    Instrumente de bază ale aplicației de realizare a prezentărilor

c.     Operații de gestionare a prezentărilor: creare, deschidere, expunere, salvare în diverse formate, închidere

d.    Structura unei prezentări: diapozitive, obiecte utilizate în prezentări (casete de text, imagini importate, forme, sunete, tabele, legături) Operații de editare a unei prezentări: inserare, copiere, mutare, ștergere a unui diapozitiv/obiect

e.     Formatarea textului, obiectelor, diapozitivelor

f.     Efecte de animație

g.    Efecte de tranziție

h.    Modalități de expunere a unei prezentări

i.      Reguli elementare de estetică și ergonomie utilizate în realizarea unei prezentări

j.      Reguli elementare de susținere a unei prezentări

2.    Animații – crearea acestora     

Categoria C
clasa a VII-a

1.    Editor de texte – utilizarea aplicației Word

a.     Interfaţa unei aplicaţii de realizare a documentelor

b.    Instrumente de bază ale unei aplicații de realizare a documentelor Operații pentru gestionarea unui document: creare, deschidere, vizualizare, salvare, închidere

c.     Obiecte într-un document: text, imagini, tabele 

d.    Operaţii de editare într-un document: copiere, mutare, ștergere 

e.     Operaţii de formatare a unui document: text, imagine, tabel, pagină

f.     Reguli generale de tehnoredactare şi estetică a paginii tipărite

g.    Reguli de lucru în realizarea unui document conform unor specificații (dimensiune pagină, dimensiune font, dimensiune imagine, format tabel)

Categoria C
clasa a VIII-a

1.       Calcul tabular – aplicația Excel

a.     Elemente de interfaţă ale unei aplicaţii de calcul tabelar

b.     Structura unui registru de calcul (foaie de calcul, coloană, rând, celulă, adresă de celulă)

c.     Operații cu un registru de calcul (deschidere, închidere, salvare, creare)

d.     Operații cu foi de calcul (accesare, redenumire)

e.     Operaţii de editare (selectare, copiere, mutare, ştergere) 

f.      Operații de formatare a rândurilor/coloanelor

g.     Operații de formatare a celulelor (aliniere conținut, borduri, culori de umplere, stiluri predefinite)

h.     Tipuri de date: numeric, text, dată calendaristică

i.      Sortarea crescătoare/descrescătoare a datelor dintr-un tabel după unul sau mai multe criterii

j.      Formule de calcul care utilizează operatori aritmetici (+, -,*, /) Funcții specifice aplicaţiei de calcul tabelar pentru sumă, maxim, minim, medie aritmetică şi decizie

k.     Grafice: tipuri de grafice

l.         Serii de date

m.     Șiruri de valori

n.       Aplicații care să utilizele noțiunile de mai sus

Programare

Observaţii:

1.     Se va pune accent pe citirea şi scrierea datelor dintr-un fişier (evaluare automată)

2.     Pentru proba teoretică subiectele de matematică de la o categorie se vor încadra în programa claselor corespunzătoare acelei categorii.

3.    Exceptând clasa a V-a, tematica de concurs a fiecărei clase include și tematica de concurs pentru toate clasele precedente. 


Categoria A
clasa a V-a

Algoritmi elementari

● Tipuri simple de date. Tipul întreg (pe 4 octeți), tipul logic

● Structura liniară, alternativă și repetitivă

● Prelucrarea cifrelor numerelor naturale scrise în baza 10

● Calculul unor expresii (de exemplu, factorial, ridicare la putere)

2. Generări de șiruri

● Generarea șirurilor pe baza unor reguli

3. Fișiere text

Categoria B
clasa a VI-a

Tipuri simple de date (întregi, reale, char)

2. Sisteme de numerație și reguli de conversie

3. Aritmetica modulară (adunări, scăderi, înmulțiri)

4. Divizibilitate

·    divizorii numerelor naturale

·    numere prime

·    determinarea cmmdc prin algoritmul lui Euclid, cmmmc, numere prime între ele, simplificarea fracțiilor

·    Ciurul lui Eratostene

·    Descompunerea numerelor naturale în factori primi

5. Tablouri unidimensionale (vectori)

·    Căutare secvențială, căutare binară

·    Precalcularea unor informații pentru prefixe/sufixe în tablouri unidimensionale (de exemplu

sume parțiale, maxime parțiale)

·    Probleme cu secvențe de valori (de exemplu, determinarea unei secvențe maximale cu o

anumită proprietate, numărarea secvențelor, prelucrarea secvențelor de lungime fixată ce nu

implică stive, cozi sau alte structuri de date avansate)

·    Căutarea aparițiilor unei subsecvențe într-o secvență de valori în timp pătratic

Categoria C
clasa a VII-a

Funcții

·    Declarare, definire, apel

·    Variabile locale, variabile globale

·    Transmiterea parametrilor prin valoare și prin referință

2. Tablouri bidimensionale

·      Prelucrări elementare ale tablourilor bidimensionale

·      Prelucrări specifice tablourilor bidimensionale pătratice (de exemplu, diagonale și zone

determinate de diagonale)

·      Căutări secvențiale în tablouri bidimensionale (de exemplu, a unui element, a unei secvențe

de valori, a unei submatrice)

3. Tablouri

·    Tehnica Two Pointers

·    Tablouri de diferențe – Difference Arrays

·    Determinarea secvenței de sumă maximă

·    Determinarea elementului majoritar

·    Precalcularea unor informații în tablouri bidimensionale (de exemplu sume parțiale pe

prefixe/sufixe de linii/coloane, suma elementelor dintr-o submatrice cu unul dintre colțuri

fixat în unul dintre colțurile matricei)


4. Tipuri de date neomogene (struct)

5. Utilizarea funcțiilor din biblioteca STL pentru sortare și căutare

6. Metoda Greedy

Categoria C
clasa a VIII-a

2. Generarea elementelor combinatoriale prin algoritmi de tip succesor

·    Submulțimi

·    Produs cartezian

·    Permutări

·    Combinări

·    Aranjamente

Utilizarea funcțiilor din biblioteca STL pentru permutări